Modelarstwo redukcyjne

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki
Home Warsztat Techniki modelarskie Tensocrom Medium w roli utrwalacza suchych pasteli i pigmentów.

Tensocrom Medium w roli utrwalacza suchych pasteli i pigmentów.

Email

 

Tensocrom Medium w roli utrwalacza suchych pasteli i pigmentów

Poprawne wykonanie na modelu śladów eksploatacji, tudzież innych zabrudzeń, to odtworzenie w określonej skali pomniejszenia konkretnych efektów kolorystycznych powłoki płatowca. Problem w tym, że trzeba wtedy precyzyjnie odwzorować nie tylko kolorystykę, ale także kształty plam i ich rozmieszczenie, zgodnie z dokumentacją zdjęciową. Im większa skala pomniejszenia, tym trudniej zastosować do tych prac malarskich aerograf. W skali 1:72 z pomocą przychodzą suche pastele i pigmenty, które można precyzyjnie nanosić pędzlem, odmalowując na sucho bardzo dokładnie kształty rozmaitych plam wycieków płynów technologicznych i skutki innych zabrudzeń, a także można próbować tworzyć efekt światłocienia. Następny etap to utrwalenie ich przy użyciu fiksatywy rozpylonej z aerografu. Zastosowanie pędzla do położenia fiksatywy w takim przypadku nie wchodzi w rachubę, gdyż wtedy istnieje prawdopodobieństwo rozmycia pierwotnych kształtów plam naniesionych na sucho. Tu jednak powstaje kłopot, gdyż suche pastele bardzo często pod wpływem fiksatywy zmieniają intensywność swej barwy i trzeba wykonać sporo prób z rożnymi odcieniami pasteli, by wybrać takie, które po utrwaleniu będą miały kolorystykę, jaką chcieliśmy uzyskać.

Postanowiłem sprawdzić, jak zachowają się suche pastele, gdy zamiast utrwalającej fiksatywy zastosuję Tensocrom TSC 201 Medium. W płynnej postaci ma on kolor i konsystencję rozwodnionego mleka, a po wyschnięciu robi się przezroczysty. Można go stosować zarówno do rozrzedzania Tensocromów firmowych Lifecolor, jak i do tworzenia własnych barw, ponieważ z pigmentami i pastelami tworzy zawiesinę, którą w zależności od potrzeby nanosimy na powierzchnię modelu aerografem albo pędzlem.

Na matową powierzchnię pomalowaną Humbrolem z plamami wykonanymi pastelami naniesionymi na sucho nałożyłem aerografem cienką warstewkę tego specyfiku. Okazało się, że wprawdzie po wyschnięciu powierzchnia pokryta Tensocromem nabrała lekkiego połysku, bardziej ujawniającego delikatną chropowatość faktury Humbrola (co można zniwelować przecierając powierzchnię Micromeshem o gramaturach 6000-8000), ale kolory plam w miejscach osadzenia pastelowego proszku nie uległy zmianie. Bingo! To odkrycie zdecydowanie ułatwia bardzo wierne wykonywanie śladów eksploatacji, znacznie przyspieszając proces dopasowywania kolorów plam barwnych do tych, jakie mamy na zdjęciach pierwowzorów, bo nie musimy się już bawić w czasochłonne eksperymenty z dopasowywaniem odcieni kolorystycznych, jak w przypadku stosowania fiksatywy.

Ale zastosowanie Medium w roli fiksatywy to jeszcze nie wszystko. Jeśli na etapie jego wysychania jakąś pomalowaną powierzchnię znowu pokryjemy proszkiem pasteli, to można bardzo precyzyjnie cieniować kolor bazowy nadając mu większą lub mniejszą intensywność. Potem wystarczy dane miejsce dodatkowo pokryć kolejną warstewką tego mlecznego Tensocromu, by utrwalić proszek dokładnie tam, gdzie został naniesiony. Po wyschnięciu pierwszej warstwy Medium, a przed naniesieniem drugiej, można także modelować plamy, wymazując jakieś ich fragmenty miękką gumką kreślarską.

Zaleta tej metody polega przede wszystkim na tym, że cały czas mamy pełną kontrolę zarówno nad kolorystyką i nasyceniem barw, jak i ich kształtami, co jest szczególnie ważne, gdy chcemy uzyskiwać konkretne efekty barwne, a nie przypadkowe, jak to ma miejsce np. gdy stosujemy typowy wash. W razie popełnienia błędu istnieje nawet możliwość wymazania plamy i powtórnego jej naniesienia, już w prawidłowy sposób. Możemy to zrobić na sucho, bez konieczności zmywania, które w przypadku skomplikowanej faktury powierzchni z nitami, liniami podziałowymi, czy otwartymi lukami zawsze stwarza potencjalne zagrożenie, że coś nam zacieknie w nieodpowiednie miejsce. Oczywiście pełne wykorzystanie opisanych możliwości Tensocromu Medium wymaga doświadczenia, ale stosowne eksperymenty nie są czasochłonne, a powtarzalność uzyskiwania spodziewanych efektów jest stosunkowo łatwa do opanowania.

Tekst i zdjęcia: Andrzej Ziober

Powierzchnia pokryta niebieskim Humbrolem przygotowana do naniesienia na sucho plam zabrudzeń eksploatacyjnych.

 

Naniesione na sucho, wstępnie odcienie szarości, czerni, brudnożółtego i bardziej intensywnego niebieskiego ze sproszkowanych pasteli

 

 

Usuwanie nadmiaru intensywności pastelowych proszków i wstępne utrwalenie ich Tensocromem Medium

 

 

Efekt końcowy po wyschnięciu Tensocromu i przetarciu powierzchni Micromeshem. Dodatkowo uzyskujemy możliwość stworzenia zróżnicowanego połysku na wybranych powierzchniach modelu