Modelarstwo redukcyjne

  • Zwiększ rozmiar czcionki
  • Domyślny  rozmiar czcionki
  • Zmniejsz rozmiar czcionki

SPAD VIIc1 | 1:32 | Roden - relacja z budowy

Email

SPAD VIIc1 to samolot, który zapoczątkował serię niezwykle skutecznych pierwszowojennych alianckich myśliwców wykorzystujących rzędowy 8-cylindrowy silnik widlasty Hispano Suiza, którego konstruktor – szwajcarski inżynier Marc Birkigt, zrewolucjonizował przemysł silników lotniczych tworząc lekkie i coraz mocniejsze jednostki, które znalazły zastosowanie m.in. w SPADach i S.E.5. Wydaje się, że te samoloty nie zyskały takiej sławy, jak Camele czy Fokkery Dr.I, ale były bardzo stabilne w locie i nie sprawiały trudności w pilotażu. Sławny as lotnictwa francuskiego – Georges Guynemer nazwał SPADa VII latającym karabinem maszynowym.

Więcej…
 

Spitfire Mk.Vb | 1:24 | Trumpeter - aktualizacja 03.02.2011

Email

Ten model będzie inny niż te, które budowałem dotychczas. Inspiracją do budowy tego Spitfire'a była kurtka lotnicza RAF'u, którą zaprojektował Leslie Leroy Irvin. Model Spitfire'a będzie prezentem dla mojego przyjaciela.

Więcej…
 

PKZ-2 | 1:72 | Roden

Email

Kto by pomyślał, że pierwszy śmigłowiec na świecie, który uniósł się w powietrze, powstał już w 1918 w Austro-Węgrzech! Miał zastąpić podatne na ataki samolotów balony obserwacyjne napełniane wodorem. Zbudowano jeden próbny egzemplarz, który po wykonaniu kilkudziesięciu udanych wzlotów i lądowań 10 czerwca 1918 rozbił się na skutek spadku mocy przegrzanych silników. Po kilku dniach ten obiecujący projekt został skasowany.

Więcej…
 

Dwa razy Macchi M.5 | 1:72 | Choroszy - galeria

Email

 

Macchi M.5 początkowo używano do celów rozpoznawczych, ale szybko przekonano się, że może być z powodzeniem wykorzystany jako samolot myśliwski. Istnieją udokumentowane relacje ze zwycięskich walk włoskich pilotów przeciwko austriackim myśliwcom marynarki Phonix D.I, które w tym czasie na włosko-austriackim froncie były jednymi z najlepszych samolotów bazujących na lądzie. I tak Macchi M.5 przeszedł do historii jako jedyna łódź latająca z powodzeniem zwalczająca myśliwce lądowe.

 

Więcej…
 

Spitfire IX EN 459 ZX-1 | Hasegawa | 1:32

Email

WSPOMNIENIE O DZIUBKU HORBACZEWSKIM W 66 ROCZNICĘ ŚMIERCI

Więcej…
 

Hurricane | 1:24 | Trumpeter

Email

"Jeszcze nigdy tak liczni nie zawdzięczali tak wiele tak nielicznym"
Model Hurricana, jest moim hołdem złożonym Polskim pilotom walczącym pod obcym niebem o wolność Polski.

Więcej…
 

Aviatik D.II U-Berg | 1:72

Email

 

Aviatik D.II U-Berg był testową wersją swego lepiej znanego poprzednika - samolotu Aviatik D.I Berg, uznawanego przez wielu za najlepszy myśliwiec lotnictwa austro-węgierskiego w I w. św. Pierwsze seryjne samoloty z oznaczeniami 39.01 i 39.03 pojawiły się na lotnisku Aspern w sierpniu 1917. 3 listopada egzemplarz 39.01 osiągnął prędkość 217km/h stając się w ten sposób najszybszym samolotem w lotnictwie Austro-Węgier.

Więcej…
 

F4U-1 Corsair | Tamiya | 1:48 - Galeria

Email

VMF-213, Foy Poncho Garison i jego biała 20
U.S. Marines Fighting Squadron 213 The Hell Hawks został sformowany w bazie Ewa na Hawajach 1 lipca 1942. W lutym 1943 dywizjon uzbrojony w najnowszy typ myśliwca – F4U,  został przerzucony na wyspę Espiritu Santo, bezpośrednie zaplecze działań bojowych na Pacyfiku. Jednym z pilotów tego dywizjonu, który uczestniczył w walkach od początku był Foy Poncho Garison. W trakcie pierwszej tury – 13 kwietnia 1943 został awansowany do stopnia 1st Lieutenant.

Więcej…
 

Felixstowe F.2A - wczesny | 1/72 | Roden - galeria

Email

Felixstowe F.2A był szczytowym osiągnięciem kilkuletniej współpracy Amerykanina Glenna Curtissa i Brytyjczyka Johna Porte'a. Prezentowany model przedstawia łódź latającą o numerze N4512. Pochodzi ona z serii wyprodukowanej w zakładach May, Harden & May. Została dostarczona do bazy Calshot w lutym 1918 i nieco później przekazano ją do bazy Great Yarmouth, gdzie otrzymała swój fantastyczny kamuflaż.

Więcej…
 

Parowóz wąskotorowy Px48 - relacja z budowy

Email

Nazywam się Dariusz Nikiel i zajmuję się kolejowym modelarstwem kartonowym. Moja przygoda z parowozami rozpoczęła się w 2008. Wtedy odważyłem się zbudować swój pierwszy parowóz Ol-49 i wagon Cid-21 z wydawnictwa Modelik. W następnym roku mój warsztat modelarski opuścił parowóz Od2.

Więcej…
 

Phonix D.I | 1/72 | MAC

Email

Zbudowany i rozwijany od grudnia 1916 jako poprawiona wersja nieudanego Hansa Brandenburg D.I, nowy myśliwiec wytwórni Phonix stał się najlepszym samolotem lotnictwa Austro-Węgier w czasie I w. św. Pierwsze egzemplarze wersji D.I dotarły na front na początku 1918, a po nich pojawiły się jeszcze ulepszone wersje D.II, D.IIa i D.III. O ich jakości świadczy to, że ostatnie samoloty tego typu służyły jeszcze w 1926 w surowych warunkach klimatycznych w lotnictwie wojskowym Szwecji.

 

Więcej…
 

Dwa razy Macchi M.5 | 1:72 | Choroszy - relacja z budowy

Email

Macchi M.5 od dawna przyciągał moją uwagę. Piękna sylwetka będąca połączeniem koncepcji Pfeilfliegera wytwórni Lohner i nieuportowskiego półtorapłata oraz sława jedynego w historii myśliwca-latającej łodzi, który osiągami co najmniej dorównywał swoim lądowym odpowiednikom spowodowała, że nie mogłem przejść obok niego obojętnie.

Więcej…
 

Jak to działa? + polemika

Email

Wielokrotnie będąc, czy to zawodnikiem, czy pełniąc funkcję sędziowską na zawodach modeli redukcyjnych lub redukcyjno pływających, spotkałem się z nazwijmy to błędami formalnymi w budowie modeli. Nie mówię, że sam takich błędów nie popełniłem, ale człowiek się uczy i powinien z tego wyciągać odpowiednie wnioski. Błędy te nie zawsze są wynikiem złej pracy modelarzy. Bardzo często są efektem jakości dokumentacji, którą dysponujemy. Dotyczy to zarówno modelarzy budujących modele od podstaw jak i tych składających je z zestawów.

Więcej…
 

O kobiecie, która kochała latać, Stefania Wojtulanis – Karpińska (Aviomama)

Email

Historia Stefanii Wojtulanis opowiedziana na stronach tej książki osadzona jest w ramy tła historycznego, stanowiącego podkład dla ciekawych losów pilotki. Historia przedwojennego lotnictwa polskiego jest niby ogólnie znana, ale zebrana w pigułce pozwala odświeżyć wiedzę, a i jakiś nowy element łatwo będzie znaleźć.

Więcej…
 

Silniki Mi-6

Email

W budowanym przeze mnie modelu Mi-6 muszę wykonać dwa silniki turbinowe D-25V. Napędzały one oryginał mocą 4048 kW (5500 KM) każdy, wprawiając w ruch potężny, 35-metrowej średnicy wirnik.

Więcej…
 

40:1

Email

Historia tej dioramy, jak zresztą wielu innych moich prac, zaczęła się od dobrych ludzi, którzy podsunęli mi gotowy pomysł. Otóż zdarzyło się, że koleżanka usłyszała gdzieś piosenkę zespołu Sabaton: Forty to One, opowiadającą o bohaterskiej obronie Wizny we wrześniu 1939. Przez trzy dni 720 żołnierzy pod dowództwem kpt. Władysława Raginisa skutecznie broniło przeprawy na Narwi, mając przeciw sobie ponad 42 tysiące Niemców z kilkuset czołgami, działami i samolotami. Po tej nierównej walce do niewoli dostało się raptem kilkudziesięciu obrońców, reszta zginęła w boju, łącznie z kpt. Raginisem, który, chcąc do końca pozostać wierny żołnierskiej przysiędze, wolał popełnić samobójstwo, niż poddać się wrogowi...

Więcej…
 

Felixstowe F.2A - wczesny | 1/72 | Roden - relacja z budowy

Email

Po trzech latach od mojego debiutu w dziedzinie modelarstwa lotniczego związanego z 1 wojną światową wróciłem do źródeł. Wtedy wykonałem model Curtissa H.16, a teraz zabrałem się za jego pierwowzór - Felixstowe F.2A. Podobnie jak wtedy, jest to prezent pod choinkę od mojej Żony. Tym razem został on połączony z zamówionym malowaniem - ma to być najbardziej oryginalna z oryginalnie pomalowanych łodzi latających Felixstowe - egzemplarz 4512 z białymi esami-floresami na czerwonym kadłubie!

Więcej…
 


Strona 3 z 4

Manifest

Modelarstwo Redukcyjne.
Uważamy, że potrafi nieść ze sobą wyższe wartości. Stanowi bezgraniczną bazę do rozwijania kreatywności i kształtowania charakterów. Zmusza do zdobywania wiedzy z wszechnicy dziedzin: od techniki po sztuki piękne.

Modelarstwo – postrzegamy je jako wielką, pasjonującą przygodę, która co krok przynosi nowe niespodzianki.
Redukcyjne - rozumiemy jako wędzidło nie pozwalające zejść nam z drogi dążenia do odwzorowania rzeczywistości.

Połączenie tych sprzeczności jest treścią naszego portalu, założonego by promować nietuzinkowe i ambitne działania modelarskie.
Chcemy pokazywać, że to nie tylko hobby „na wolne wieczory”. Poza sferą kolekcjonowania zabawek dla „dużych chłopców w krótkich spodenkach” w modelarstwie jest jeszcze wielka przestrzeń poważnych działań!